Thursday, July 16, 2009

kawen free~~~

~ Tidak Merokok dapat kawin free ~

RIYADH: Slogan kempen yang bermaksud 'Buang tabiat merokok, perkahwinan anda kelak kami tanggung' bertujuan menggalak pengantin lelaki membuang tabiat merokok dengan menawarkan insentif menarik. Nampaknya sambutan begitu menggalakkan dengan beratus orang menyatakan minat kepada kempen antimerokok yang pertama di Arab Saudi.

Seorang lelaki berkata beliau sanggup membuang tabiat merokok dengan harapan dapat memenangi hadiah pertama - perkahwinan yang semua biayanya ditanggung pihak penganjur. Di negara-negara Arab, pengantin lelaki menanggung biaya perkahwinan, termasuk jamuan makan, mas kahwin dan rumah yang lengkap segala peralatannya.

Sebab itulah ramai lelaki menangguhkan perkahwinan sehingga dapat mengumpul cukup wang untuk berumah tangga.

Beberapa pengulas berkata kempen itu menukarkan wanita menjadi komoditi. Tetapi pihak penganjur berkata mereka gembira kerana dapat menyedarkan orang ramai mengenai bahaya merokok. Dianggarkan satu perempat daripada 27.6 juta penduduk Arab Saudi merokok.

Sejak 20 Jun lalu, kain rentang mengenai kempen itu dipasang di jejambat dan jambatan di sepanjang lebuh raya Saudi. Kempen turut diiklankan di pusat membeli-belah, kampus universiti dan majalah.

Nama pemenang akan diumumkan pihak penganjur pada 6 Ogos ini. Pemenang pertama akan dibayar semua biaya perkahwinannya, manakala 20 pemenang berikutnya akan mendapat perabot percuma. -- AP.



Hooo klu kat mesia ade konpem2 aku join ahhahaha.....

0 comments: