Saturday, May 22, 2010

Kick The Cat

KICK the cat merupakan salah satu istilah yang biasa aku gunakan dalam kehidupan seharian dan phrase ni aku amik dari salah satu buku motivasi yang biasa aku baca time study dulu. aku pon dah lupe ape tajuk buku tu tapi walau camnapon merupakan salah satu motivation yang bagus jugak bagi aku. Kick the cat ni lebih mudah kalau diceritakan dalam bentuk cerita.. Citer die macam ni:


KICK THE CAT
 pic yg xde kene mengene....

KAT satu company ni ada sorang bos yang selalu punctual, seminit pon dah dikire lambat. Everyday mesti ade pekerja yang kena marah pasal lambat, tak kire samada lambat pergi kerja or lambat masuk meeting. Dan disebabkan itu, bos ni kire slalu datang awal la (konon² nak tunjukkan tauladan melalui kepimpinan). So semua pekerja kirenye terpaksala menerima situasi tersebut.

1 day nak dijadikan cerita, adela sorang pekerja yang datang lambat disebabkan terdapat masalah yang tak dapat dielakkan, tapi bos die ni bukan kire semua tu. Yang die nak, datang kerja mesti punctual. So gile² la pekerja tu kena maki. Tapi disebabkan salah sendiri, die terima la seadanya.

ESOKNYA, bos tu terbangun lambat. So cepat² die bersiap. Time bawak keta tu pon die memecut melebihi top speed yang dibenarkan dan akhirnya ditahan oleh polis trafik. So pagi tu memang sah² la die dah terlambat pergi kerja. Time masuk ofis, semua pekerja pon pandang slek la lebih kurang. Ramai le yang maki² dalam hati, “Siot punye bos, orang lambat takleh, die lambat takpe!”. Begitulah lebih kurang isi hati pekerja² tersebut. So bos ni pon masuk dalam bilik die dengan muka yang tensen la.

THEN selang beberapa minit, datangla die punye akauntan nak bentangkan kerja yang die buat. Disebabkan bos ni masih bengang lagi dengan kejadian tadi, die pon maki la akauntan die tu dengan mengatakan kerja yang akauntan buat tu salah walaupon benda tu terang tang-tang btol, “Ni apehal U punye kerja banyak salah, U ingat I bayar gaji buta ke kat U? U jangan cari pasai, kalo I nak skang pon I boleh pecat U! Dah, pergi buat balik! Keluarrrrrrr!!!!”, begitulah adanya dialog yang terjadi dalam bilik bos tadi. Akauntan ni pon keluar sambil memaki² dalam hati, “Gampang! Aku dah keje sini kat 20 tahun senang² die nak pecat aku. Kalo aku takde, memang lingkup la kompeni ni. Bajingan btol!”.

AKAUNTAN tadi pon balik ke meja dia seraya memanggil die punye assistant akauntan. Terhegeh² la assistant beliau datang mengadap ke pangkuan akauntan tersebut. Akauntan lantas berkata “Wei samdol, ni camane ko buat keje? Main internet je ko reti, ni apesal ko punye keje banyak silap?! Dah, aku nak benda ni setel sebelum tghari, kalo tak aku pecat ko!!”. Assistant akauntan ni pon balik ke meja beliau sambil berkata “Bangang, aku dah buat btol kot. Hari² aku balik lambat pasal nak siapkan benda ni, ape lagi yang silap?!! Dahla aku yang sediakan semua benda, ni nak marah² aku lak. Die ingat aku ni plastik sampah ke nak maki² camtu, siap nak pecat lagi. Haram!!”.

MAKA terkapai² la assistant tadi menyiapkan kerja beliau. Disebabkan banyak dokumen yang perlu difotostat lantas dipanggil la kerani yang kebetulan lalu dihadapan meja beliau. “Woi Milah! ni amik dokumen² ni pahtu pi fotostat. Saya bagi masa 1o minit untuk awak siapkan semua ni. Jangan nak duk merayap tak tentu hala lak. Kang saya syorkan kat bos suruh pecat awak!”. Disebabkan pangkat beliau rendah, terpaksa la Milah menurut kata² assistant tadi. Sambil fotostat tu Milah pon mengomel sorang², “Jahanam! Die ingat aku duk sini goyang kaki ke?! Aku pon banyak keje lain la mangkak! Ni ko punye keje apsal bagi kat aku! dah tu senang² lak nak buang aku keje. Ingat aku takde anak ke nak tanggung?”.

HARI
tu berakhir dengan perasaan negatif bagi Milah. Disebabkan pangkat die ni rendah kat opis, so kirenye takdela tempat die nak lepaskan perasaan geram die tadi. Die pon pulang ke rumah dengan perasaan geram yang meluap². Bukak² je pintu rumah beliau tengok anak beliau yang darjah 1 tu tengah khusyuk tengok TV. Lantas Milah pon berteriak, “Amin! Ni kerja sekolah dah siap ke belom?! Kalo dah siap masuk bilik bace buku! Kalo tak esok mak jual TV tu! Hari² tengok TV, baca buku malas!!! Kang mak rotan baru tau! Dah, masuk bilik skang!!!”.

AMIN
yang dah siap kerja sekolah dan taktau pape pon melangkah ke bilik dengan muka masam. “Apela silap aku sampai dimarahi sedemikian rupa, padahal keje sekolah aku dah siap kot!”.. tengah² on da way nak ke bilik tu pon titibe ada sekor kucing melintas. Disebabkan perasaan geram kena marah tiba², Amin pon dengan sekuat tenaga menendang kucing yang tak bersalah tersebut. Kesian kucing tu tak pasal² kena tendang. The end.

SO, ape dia moral of the story? Moralnya adalah, hidup kite ni macam satu kitaran ekosistem jugak. Ape yang kita ucapkan kat satu orang akan effect hidup orang lain jugak sampaila kepada makhluk yang takde daya macam kucing tadi. Cuba pikir macam mana kalo bos tadi ucap perkara yang elok dekat die punye akauntan, Insyallah hari tu akan jadi hari yang happy buat semua orang. So, kepada semua, jage² la perkataan kita, sebab kita taktau ape effect atas setiap perkataan yang kita ucapkan. Aku pon ingat² lupa pasal ni tapi kisah die ni lebih kurang la dengan ape yang aku baca dulu. Asalkan maksud tu sampai cukupla. Sekian..


credit to: euronymous's Avatar euronymous(ehoza members)

agak2 bos tu dapat saham dosa(teraniaya) tak atas sume kelakuan org2 dia efek dari kata2 dia...
dia dapat saham dosa dari akauntan, assistan akauntan, kerani, n anak kerani tuh...
sian kuceng tuh...
angkara big boss dia jadi mangsa...
kasihan....





0 comments: